Onze inzet
Onroerende zaak belasting (OZB)
De OZB is een algemene heffing die bestaat uit een eigenaren- en een gebruikersdeel. Het gebruikersdeel heffen we alleen voor niet-woningen. Voor 2022 gelden de WOZ-waarden per 1 januari 2021. Door de jaarlijkse herwaardering moeten de OZB-tarieven voor 2022 opnieuw worden berekend en vastgesteld. In 2022 zal de OZB opbrengst stijgen met 1,4% (inflatie). Het voorstel is om de totale OZB opbrengst te verhogen van € 13.535.900 in 2021 naar € 13.725.400 in 2022.
Gemeenten kunnen de hoogte van de OZB-tarieven zelf bepalen. Vanaf 2020 is de macronorm vervangen door de benchmark woonlasten van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Gemeenten kunnen op basis van deze vergelijking rekening houden bij de ontwikkeling van de lokale lasten.
Afvalstoffenheffing
Via de afvalstoffenheffing berekenen wij alle kosten die te maken hebben met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval, door aan de inwoners. Uitgangspunt is een kostendekkend tarief. De inwoners van Zutphen hebben invloed op hun rekening door goed te scheiden.
Berekening kostendekkende afvalstoffenheffing | |
---|---|
(bedragen *€) | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 5.109.100 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 103.300 |
Netto kosten taakveld | 5.005.800 |
Toe te rekenen kosten | 156.800 |
Overhead incl. (omslag)rente | 74.500 |
BTW | 927.200 |
Totale kosten | 6.164.300 |
Opbrengst heffingen | 6.164.300 |
dekkingspercentage 100% |
Rioolheffing
De rioolheffing bestaat (vanaf 2021) alleen nog uit een eigenarendeel. Het eigenarendeel is een vastgesteld bedrag op basis van de kosten van beheer en onderhoud aan de riolering, gedeeld door het aantal woningeigenaren en eigenaren van bedrijven in de gemeente. De tariefvoorstellen voor het eigenarendeel leggen wij eind 2021 aan de gemeenteraad voor.
Berekening kostendekkende rioolheffing | |
---|---|
(bedragen *€) | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 2.655.100 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | -500 |
Netto kosten taakveld | 2.654.600 |
Toe te rekenen kosten | 615.300 |
Overhead incl. (omslag)rente | 302.100 |
BTW | 203.742 |
Totale kosten | 3.775.742 |
Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen) | 3.776.400 |
dekkingspercentage 100,00% |
Bij rioolheffing is geen sprake van jaarlijkse indexering met het inflatiecijfer, maar gaat het om kostenverhaal. De gemeente mag maximaal 100% van de gemaakte kosten verhalen op de burger via de rioolheffing.
Parkeren
Voor het parkeren zijn er 2 soorten heffingen:
- parkeergelden via betaald parkeren en parkeervergunningen;
- boetes.
De opbrengst van de parkeergelden en parkeervergunningen zullen met 1,4% stijgen, voor parkeerboetes volgen wij de landelijk vastgestelde maximale bedragen.
Precariobelasting op kabels en leidingen
Na een discussie van ruim 12 jaar over de afschaffing van precariobelasting op de netwerken van nutsbedrijven komt er per 1 januari 2022 een einde aan de bevoegdheid om deze belasting te heffen. Deze belasting is reeds in 2016 afgeschaft maar voor gemeenten ( zoals Zutphen) die daarvoor al deze vorm van precariobelasting hadden ingevoerd gold een overgangsregeling tot 31 december 2021.
Kwijtscheldingsbeleid
Als iemand met schulden door geldproblemen de opgelegde heffing niet kan betalen, kan hij in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing en hondenbelasting. In de begroting zijn daar voor 2022 de volgende bedragen voor opgenomen:
- € 265.100 voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing
- € 19.700 voor kwijtschelding van de hondenbelasting.
Net als in voorgaande jaren kunnen we vooraf kwijtschelding verlenen op basis van de gegevens van het landelijke Inlichtingenbureau van het Ministerie van Sociale Zaken. Hierbij geeft een inwoner vooraf toestemming om zijn gegevens zoals die bij de landelijke overheid bekend zijn, te gebruiken voor de kwijtscheldingsaanvraag. Als voldaan wordt aan de kwijtscheldingsnormen wordt automatisch vooraf kwijtschelding verleend. Aanvragers die geen automatische kwijtschelding krijgen, omdat bijvoorbeeld niet alle gegevens konden worden gecheckt, kunnen achteraf een aanvraag indienen. Soms wijzen we een aanvraag af vanwege een te hoog inkomen en/of een te hoog vermogen.