Paragrafen

Bedrijfsvoering

Doelstellingen

Financiën op orde houden

Belangrijkste uitgangspunt en voorwaarde ook voor 2022 en de jaren daarna is dat de uitgaven de inkomsten niet overschrijden. De realisatie van de financiële maatregelen bovenop de bezuinigingen van de afgelopen jaren - vooral bij de jeugdzorg en WMO - is onze grootste en belangrijkste uitdaging in ons streven om financieel gezond te blijven. Ook moeten we alert blijven om mogelijke negatieve gevolgen van de herverdeling van het gemeentefonds het hoofd te kunnen bieden.
Niet alleen in de begroting, maar ook in de uitvoering gaan we zorgvuldig en verantwoord met ons geld om. Dat vraagt om een actueel inzicht in de inkomsten en uitgaven zodat we duidelijke keuzes kunnen maken over de besteding van de beperkte financiële middelen. We handhaven daarom in ieder geval twee van de vier tussentijdse voortgangsrapportages, de bestuurs-rapportages 1 en 2.
In 2021 hebben wij alle projecten waar de gemeente bij betrokken is, systematisch in beeld gebracht. Dit overzicht is onmisbaar om goed te kunnen sturen op alle projecten benodigde middelen in capaciteit en geld. In 2022 kijken we of dit overzicht vast onderdeel uit gaat maken van onze planning & control (P&C) instrumenten.

De juiste mens op de juiste plek

Het is belangrijk dat medewerkers in staat zijn hun huidige rol in de organisatie goed te vervullen en dat ze zich ook ontwikkelen naar rollen die in de toekomst gevraagd gaan worden. De huidige tijd vraagt van medewerkers, teams en de organisatie als geheel om continue bezig te zijn met het aanpassen aan nieuwe mogelijkheden en nieuwe vraagstukken. Directie en teamleiders werken aan het beter sturen in de organisatie op prioriteiten, de inzet van middelen en de ontwikkeling van medewerkers.
De volgende drie kernprincipes blijven hierbij centraal staan:

  • We gaan integraal aan de slag (we kijken verder dan ons eigen werk, team, domein en gemeente).
  • We werken van buiten naar binnen.
  • We nemen onze verantwoordelijkheid.

Ondanks de coronacrisis is er krapte op de arbeidsmarkt. In combinatie met vergrijzing leidt dit tot een grotere mobiliteit. Deze mobiliteit biedt kansen om nieuwe getalenteerde medewerkers aan te trekken maar vormt ook een uitdaging voor de functies waarbij de arbeidsmarkt krap is.

Beter omgaan met gegevens en informatie

We ondersteunen de organisatie bij het nemen van beslissingen door samen scherp te krijgen aan welke informatie behoefte is door betere ontsluiting van eigen gegevens en informatie en grotere toegang tot beschikbare gegevens van buiten. Zo groeien we toe naar hoogwaardige, actuele en goed toegankelijke informatie.
In het pc-portal zijn de documenten uit de P&C cyclus opgenomen en in Zutphen in cijfers worden feiten en cijfers en beleidsindicatoren ontsloten.
Bij dat alles houden we uiteraard rekening met de voorschriften op het vlak van informatieveiligheid en privacy. Aan deze twee disciplines gaan we een extra impuls geven. Ook in het nieuws is te zien dat dit steeds belangrijker wordt.
Het Ministerie van Binnenlandse zaken werkt aan nieuwe wetgeving op het gebied van de digitale overheid. Uiteraard anticipeert Zutphen hier op.

  • Wet Digitale Overheid: veilig en betrouwbaar inloggen op overheidssites, toepassen van Open Standaarden. Aangeboden aan de Kamer.
  • Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer: gelijke mogelijkheden voor digitaal aanvragen gemeentelijke producten en diensten en vereiste anonimisering van bronnen.
Deze pagina is gebouwd op 03/04/2022 13:52:07 met de export van 03/04/2022 13:40:25